NJOY READING!



Blog- Keuzestress

Een winkelformule die me enorm inspireert door zijn groei is Lidl. Toen ik bij een Lidl boodschappen ging doen was ik aangenaam verrast door de formule en ik vroeg mezelf af waar dat in zit.

Ik denk dat een groot deel van het antwoord zit in het waarmaken van de ‘hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’; niet alleen maar goedkoop, maar vooral ook goed. De whitepaper van Distrifood ‘waarom Lidl succesvol is’ van juni 2014 komt ook tot een dergelijke conclusie. Ik denk echter dat er een belangrijk element ontbreekt in deze conclusie, en dat is het element van ‘keuzestress’, ofwel het ontbreken ervan bij Lidl: er is niet veel keuze, maar de producten díe je kunt kiezen geven je de zekerheid dat ze goed zijn.

Als ‘marketing junkie’ ben ik gek op nieuwe producten en concepten en kan ik voor de lol uren door een full-service supermarkt lopen. Echter, als ik in het weekend als ‘gewone consument’ snel mijn boodschappen wil doen, heb ik bij diezelfde supermarkten last van onvervalste keuzestress. Bij ieder product en segment zoveel keuzes…Keuzes die me tijd kosten om te maken en me achterlaten met een gevoel van twijfel of ik wel de juiste keuze heb gemaakt (was er misschien toch nog iets dat lekkerder, gezonder, goedkoper,.. was?).

Dit verschijnsel van de ‘paradox of choice’ is in 2000 onderzocht in de bekende studie van Iyengar en Lepper [1]. Hieruit bleek dat een groter assortiment van soorten jam wel méér mensen trok, maar tot mínder daadwerkelijke kopers leidde.

Lees meer